2017.04.01 – 2017.04.30. (Brev nr: 17.02.)

Aprilskämten uteblir den första dagen i månaden. Vädret är fint men svalt, trots en lite svag sol mellan molntussarna. Även vinden uteblir så det blir motorgång till första ankarviken, Princess Cove på Wallace Island. Det ligger redan en båt ankrad här. Vi ser ingen ombord men en doft av vedeldning sprider sig från båtens skorsten. På däck ligger också en rejäl vedstapel. Vi stannar i 2 dagar och går en härlig promenad på ön. Det är ganska svala dagar och nätterna är direkt kalla så värmaren får vara igång både mornar och kvällar. Frukosten intar vi i sittbrunnen så fort solen visar sig det allra minsta. Under sittbrunnskapellet blir det behagligt varmt, ofta runt 20 grader. Färden fortsätter för motor söderut bland Gulf Islands. Vi passerar många skogklädda öar och en del små sammhällen. Öarna här är betydligt mer bebyggda än öarna längre norrut. Orsaken är naturligtvis närheten till Vancouver och huvudstaden Victoria samt den täta och väl utbyggda färjetrafiken mellan öarna. Många har fritidshus här ute och tar sig dit med egen båt till den privata bryggan.Nästa ankring är i Winter Cove på Saturna Island. Här ligger vi skyddat i en stor bukt med ett rikt fågelliv.

31075

Utsikt mot Vancouver.

Bukten ligger i en skyddad naturpark och det finns en vacker naturstig som är ca 2,5 km lång. Stigen leder ut till utsidan av ön som vätter mot Strait of Georgia som ligger spegelblankt då vi är där. På andra sidan, vid fastlandet ser man de höga snöklädda bergen som omger Vancouver. Det är fantastiskt vackert och känns nästan som då man är i Alperna.

 

 

31071

River Otter.

Nedanför oss i tidvattenzonen hoppar en Flodutter runt och letar efter något ätbart. Emellanåt glider den ner i vattnet och kommer upp med något i munnen. Mellan Saturnas nordudde och grannön Samuel Island går det ett smalt sund, kanske 15 meter brett. Här forsar tidvattnet igenom som om det var en strid flod. Det går att ta sig igenom med båt men det bör nog ske på högvatten slack då djupet är tillräckligt och strömmen minimal. När vi kommer tillbaka, får vi en pratstund med en man som lagt till vid dinge-bryggan med sin trimaran. Medan vi står där ser vi ett par Kolibri som ser ut att para sig i luften. De står blickstilla med sina surrande vingar och efter en liten stund så försvinner de blixtsnabbt in mot land.Bukten är full av sjöfågel och vi kan med hjälp av en bok identifiera de flesta med engelska namn. Det blir lite ostadigare väder med regn så vi blir kvar ett par dagar. Trimaranen lämnar och ett seglande skolfartyg ankrar upp. Det är en vacker tvåmastad bankskonare som heter Pacific Spirit och har hemmahamn i Victoria.

31080

Get med tvillingar.

Vid en av våra promenader träffar vi även på en Hjort med två kid. Efter 3 dagar fortsätter vi mot Salt Spring Island men ändrar oss och tar natthamn i Glenthorne Passage på Prevost Island. Regn på kvällen som fortsätter nästa dag. Vi trotsar vädret och tar oss den korta biten in till Ganges, huvudort på Salt Spring Is. Här förtöjer vi i en marina vilket visar sig vara klokt. På natten blåser kulingen rakt   in i viken och det blir lite gungigt. Vi ligger på rätt sida av pontonen så vi slipper höra fendrarna skava mot skrovet. Vi passar på att duscha i marinan och handla lite mat i den pitoreska byn. Nästa morgon har kulingen dragit vidare och i nästan vindstilla väder fortsätter vi med kurs mot Vancouver. På vägen dit ankrar vi i Wakes Cove i Gabriola passage. Nästa dag får vi fin bidevindsegling de ca 20 sjömilen över Strait of Georgia.

31096

Nyfallen snö ovanför North Vancouver.

När vi närmar oss Vancover avtar vinden och vi får gå den sista biten för motor. På eftermiddagen går vi in i False Creek och ankrar. Här måste man ha tillstånd för att ankra. Det har vi sökt och fått på internet. Man får ankra i 14 dagar inom en 30 dagars period.

 

 

 

31105

Klämmiga silos.

På vägen in passerar vi Granvill Island med en vackert utsmyckad betongstation. Man ligger nästan mitt i stan med vackra parker och promenader utmed vikens stränder. De snöklädda bergen bildar en vacker bakgrund. Vi blir liggande här en vecka och besöker bl.a. IKEA för att köpa på oss lite Svenska matvaror. Påsken närmar ju sig så lite sill, lax och kalles kaviar står på önskelistan. Vi promenerar mycket och ser en hel del av stan, bl.a. den pampiga cruis-ship terminalen där många kryssningsfartyg sommartid avgår mot vildmarken i norr. Även Harbour buildings utsiktstorn med panoramautsikt får ett besök. Det vi njuter mest av är de härliga promenaderna utmed False Creeks stränder. Det går att promenera runt hela den centrala delen av stan inklusive den stora Stanly Park som är Vancouvers största.

 

31132

Totempålar från olika klaner.

En dag hyr vi cyklar och tar oss ut till parken och besöker en Totem park samt Vancouver akvarium. Det är i särklass det bästa sättet at se Vancouver på. Granville Island är en turistmagnet där det finns massor av turistfällor. Den forna ön ligger vid inloppet till vår vik och har masor av suvenirbutiker, restauranger, barer samt en ganska stor matmarknad. Den ligger på lagom promenadavstånd för oss och vi går gärna dit för att lysna på de duktiga gatumusikerna som uppträder på flera platser.

31108

Bergen är aldrig långt borta.

Efter en vecka ger vi oss av från False Creek. Vi har bokat lyft på Shelter Island Marina som ligger långt upp i Frazer River i de södra delarna av Vancouver. Det är ca 14 nm ner till inloppet till floden som har ett stort utbrett grundflak utanför mynningen. När vi svänger in i floden följer vi en låg stenmur i ca. 5 nm innan vi kommer in till kustlinjen.

 

 

 

31154

Här är det jag som är kung!

På stenmuren ligger det ett 100-tal Sjölejon och brölar. Doften från dem är inte helt angenäm. Alldeles där stranden börjar ligger det lilla samhället Steveston och här tar vi natthamn. Nästa dag får vi vänta på lågvatten som inträffar på eftermiddagen. Vår tanke är ju att få hjälp av det inkommande tidvattnet. Trots det så får vi 2,5-3 knop motström hela vägen upp, så de 9 sjömilen tar 3 timmar. Nu på våren vid snösmältning i bergen har man alltid motström i floden men det kan vara mer eller mindre på grund av tidvattnet. Frazer River är både bred och djup så det går stora färjor och containerfartyg bra mycket längre upp än vår destination. När vi kommer fram går vi in bakom en liten ö och förtöjer vid en pontonbrygga just som regnet sätter igång. Nästa morgon blir vi landsatta av den lilla travelliften som bara lyfter 75 ton. Det finns en till på varvet som kan lyfta 200 ton. Botten blir högtrycksspolad, båten blir placerad intill några större lyxjakter och jobbet kan sättas igång. Det är mest mekaniska jobb som skall utföras och vi tar hjälp av en firma för att få tillgång till specialverktyg och verkstad. Vi byter en botten-genomföring med ventil, tätningar och lager för rodrets hjärtstock (axel), propelleraxel-/cutlas-lager samt svetsar 2 st mantågsstöttor som spruckit i svetsarna till överliggar-röret där solpanelerna sitter. Vi får även svetsat några detaljer som spruckit på spisen. Stina polerar friborden så att båten blänker fint då vi 3 dagar senare sjösätter. I 2 kn medström och sol tar vi oss fort ner till Steveston där vi gör ett kort stopp för att handla in. Sedan fortsätter vi ut över ett stilla Strait of Georgia och ankrar åter i Winter Cove på Saturna Is. Helgen bjuder på regnväder så vi stannar ombord. På måndagen blir det en promenad i maklig takt, eftersom jag har drabbats av ett ljumskbråk som besvärar mig lite. Nästa punkt på programmet är att ta oss till Blain i USA. Där skall vi hämta reservdelar till motorn som vi beställt från Sverige. I Blaine finns det företag där man så att säga kan låna en adress för ett par dollar. Man får ett nummer som skall anges på adressen och när paketet anländer så aviseras detta med ett mejl till oss. Fördelen med USA är att vi slipper betala tull och skatt för ett värde upp till 850 dollar. Blaine ligger alldeles vi gränsen till Kanada och vi måste naturligtvis klarera in till USA. 31188Vi gör detta i Roche Harbour på San Juan Is. Det är visserligen en omväg men vi har ju gott om tid. Roche Harbour visar sig vara en trevlig liten by med vackra hus och parker. Vi besöker en park som är arrangerad som en konst-park med massor av statyer. Här finns det både njutbar konst och sånt som vi ser som rent skrot. Vad sägs om en ca 5m hög rödmålad transportskruv som pekar mot skyn. Inte något som vi skulle vilja ha i trädgården.

 

31187

Dyr skrot-konst.

31186

Men även vacker konst

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter en natt i Roche Harbour så seglar vi mot Blain. Jo vi seglar faktiskt och i fin bris nästan hela vägen. Vi mellanlandar i Fossil Bay på Sucia Island som är en nationalpark. Här finns det 2 st pontonbryggor och vi lägger oss framför en vacker segelbåt som heter Wings. Det är 2 män som är ute på tur och har vänligheten att bjuda oss på en drink på kvällen. Det slutar med att vi äter en gemensam middag på stekt tonfisk. Båtens ägare har seglat jorden runt för några år sedan, så samtalsämnen saknas inte.

Horned Grebe.

Horned Grebe.

Nästa morgon fortsätter vi till Blain där vi ankrar i Drayton Harbour som är en stor grund bukt med massor av sälar och sjöfågel. Vi ligger alldeles utanför en marina och på den omgivande flytande vågbrytaren har en stor sälkolloni slagit sig ner. Lite längre bort sitter ett 50-tal skarvar och torkar sina vingar. Vi tar oss iland och hämtar vårt paket och går därefter en lång promenad till en supermarket. Killen som beskrev vägen dit, sa att det inte var långt men han tog nog för givet att alla har bil. Vi har beslutat att gå tillbaka till Vancouver för att försöka få mitt ljumskbråk kontrollerat. Vinden är dock emot så vi blir liggande följande dag och fördriver tiden med läsning och iakttagelser av djurlivet runt oss. När det är lågvatten går det många människor på stranden och gräver efter ostron och musslor. Nästa morgon sätter vi segel alldeles utanför bukten och seglar i lätt vind och motström västerut över Boundary bay. Vi rundar Point Roberts och lämnar USA. Vi seglar förbi Tsawwassen terminalen och Fraser Rivers utlopp där vattnet är brunt av slamm. Strömmen vänder och vinden ökar så vi får god gång i båten. Sista biten över English Bay får vi kryss i ökande regn. Vi lägger till vid en pontonbrygga och ringer tullen som efter lite krånglande kommer och klarerar in oss. Nästa morgon skiner solen och vi går in i False Creek och ankrar. Efter frukost tar vi oss iland för att handla lite mat. Sen tar vi det lugnt i båten resten av dagen och njuter av värmen under sittbrunnskapellet. Det är Valborgsmässoafton hemma, så vi tänker lite på alla som i tilltagande kvällskyla står och värmer sig runt brasorna. Här har vi ingen brasa men en stilla och lugn kväll med Kanadagäss som kacklar i bakgrunden. Svårt att tro att man ligger mitt i en storstad om det nu inte vore för alla ljusen i skyskraporna.

31191

Vi hjälps åt med barnpassningen.

 

Annonser