2017.09.26 – 2017.10.18. (Brev nr: 17.08.)

Golden Gate Bridge.

Det var en mäktig upplevelse att i soligt väder glida under den väldiga Golden Gate Bridge. Den annars så vanliga dimman lös med sin frånvaro och vi såg downtown San Francisco och den berömda fängelseön Alcatraz framträda under brospannet. Inne på San Francisco Bay gick vi till Angel Island där vi förtöjde mellan två bojar i Ayala Cove. På kvällen då vi grillade, kom det många båtar förbi viken. De drog på flera Etchel kappseglingsbåtar, så vi undrade vad det var för tävling. Efter en koll på internet, visade det sig att det var Etchel Worlds. Alltså VM för Etchel båtar. Efter frukost följande morgon så tog vi en lång promenad upp till öns högsta topp. Därifrån var det en vidunderlig utsikt över i stort sett hela San Francisco Bay, Golden Gate i väster, Downtown, Alctraz, Okland Bridge i söder, Richmond i öster och San Quentin i Norr. Efter lunch gick Moon till Richmond marina och vi gick ut för att se om det fanns några kappseglare vi kände igen från vår Hong Kong tid. Det fanns flera HongKong båtar och några hejade på oss igenkännande. Vi träffade bl.a. Svenske Ante som seglar ”Swedish Blue” för England och Mark Thornborough som seglar för H.K. Vi tittade lite på seglingarna innan vi gick mot Sausalito där vi ankrade. Nästa morgon låg dimman tät över bukten utanför och man såg endast toppen av pylonerna på Golden Gate Bridge. Där vi låg ankrade var det dock klart med sol från en blå himmel. Även idag gick vi ut och tittade lite på seglingarna, innan vi fortsatte till Richmond, där vi förtöjde utanpå Moon. Moon hade pratat med hamnkaptenen och fått tillstånd för oss att ligga här utan kostnad en dryg vecka. Lagom till vi kom hit så drog jag (Janne) på mig en magåkomma och fick ligga lågt, eller man kanske ska säga sitta lågt, ett par dagar. Moon höll på att installera en ny vattenburen Webasto värmare och hade för den skull letat upp en butik som heter Swedish Marin och ägs av Anders och Lena från Sverige. Det blev många möten med dem och bl.a. så var det ”Pot Luck” varje onsdag. Det visade sig att Anders seglarkompis Rick, hade vi mött på Cocos Keeling Island på vår förra resa. När jag frisknade till hyrde vi bil tillsammans med Moon under en vecka. Vi började med en tredagars tur in i Kalifornien. Först körde vi genom stora vin- och fruktodlingar och kom efter några timmar fram till Sierra Nevada Mountins, där vi började klättringen upp till Yosemite National Park. När vi kom fram till entrén, betalde vi vår parkavgift och körde in i Yosemite Vally. Vi körde så långt det gick in i dalen där vi parkerade och fortsatte ytterligare en bit till fots. Det skall sägas med en gång att det är väldigt vackert här men det kan inte hjälpas, hur det än är så jämför man ju med tidigare upplevelser. För vår del värdesätter vi upplevelserna och vyerna i Alaska och British Columbia bra mycket högre. En bidragnde orsak är naturligtvis tillgängligheten. Till Yosemite finns det breda fina vägar och då det är väldigt omskrivet så är det naturligtvis fullt med turister. I Alaska och B.C. är man nästan alltid ensam och känslan av vildmark är oerhört stark.

Half Dome.

Hur som helst så fick vi en väldigt fin promenad alldeles vid foten av den mest berömda bergstoppen ”Half Dome”, som dominerar dalen med sitt spektakulära utseende och en höjd av 8.842 f.ö.h.. Ett anat berg som är spektakulärt är El Capitan med sin lodräta vägg som reser sig 3.593 fot från dalgången. Bergväggen lockar till sig klättrare från hela världen med sin utmanande klättring.

Det finns också många höga vattenfall men nu på hösten, efter en lång torr period, så är vattenflödet ganska blygsamt.

Bridalveil Fall.

Det är säkert mycket vackrare vid snösmältningen på våren och försommaren. Sensommaren och hösten är oerhört torra i Kallifornien med ofta förekommande skogsbränder. På kvällen körde vi ut ur parken till ett boende som vi hittat på Internet. Inne i själva parken är det både svårt och dyrt med boende, det beror på den stora turisttillströmningen. Nästa morgon körde vi åter in i parken men nu tog vi en annan väg upp till Glacier Point som ligger högt över dalen med vidunderlig utsikt. 

Skogsbrand utmed vägen.

På vägen upp fick vi känna på skogsbränder då vi passerade helt nära en sådan med avbrända trädstammar alldeles intill vägen. Glacier Point ligger 2200 m.ö.h. och har en vidunderlig utsikt över hela dalen samt Half Dome, Nevada- och Vernal Falls. Härifrån ser man också Sierra mountins högsta topp Mt. Lyell med sina 13.114 fot. Det ser dock inte så högt ut då det ligger långt borta och bland många andra höga berg. Mot söder såg vi inte så mycket då brandröken skymde sikten.

Half Dom från Glacier Point.

Efter Glacier Point körde vi åter ner i Yosemite dalen för att därifrån ta Tioga Road över Tuolumne Meadows till Tioga Pass. Vägen går från 6.200 fot till precis under 10.000 f.ö.h. Det är den högsta väg vi åkt med bil alltså över 3.300 m.ö.h. Man får dock ingen känsla av att vara väldigt högt uppe, eftersom den omgivande terängen är lika hög. På andra sidan Sierra Nevada bredde ett oerhört torrt lanskap ut sig. Här hittade vi ett ensligt beläget boende där vi passade på att fira Stinas födelsedag med bubbel, lite olika ostar och kallskuret och ett gott rödvin. Något restaurangbesök ville hon inte veta av och det var nog tur det eftersom det inte såg ut att finnas något värdigt sådant i närheten Nästa morgon fortsatte vi längs med statsgränsen till Nevada.

Siera Nevadas snöklädda toppar.

Även om landskapet här var torrt och öde, så fanns det många vackra vyer över snöklädda berg och höstskrudade skogar. Vid lunchtid kom vi fram till Lake Tahoe där vi gick en promenad upp till en utsiktspunkt med vyer över sjön. Det såg nästan ut som utsikten över Vättern från Gränna. På eftermiddagen återvände vi hem till båtarna i Richmond efter en härlig utflykt. Nästa morgon vaknade vi till en mörkröd sol som försökte tränga igenom kraftig brandrök. Det var skogsbränder som härjade i Nappa Valley och Santa Rosa. Bränderna skördade flera dödsoffer och över 1.500 byggnader eldhärjades. Vår biltur till vindistrikten fick ställas in men det betydde ju ingenting i jämförelse med de skador som bränderna orsakade. Istället tog vi bilen via Oakland Bridge in till San Francisco där vi spenderade några timmar med promenader genom staden. Hemvägen gick över Golden Gate Bridge och Richmond-San Rafael Bridge. På vägen passerade vi San Quentin, fängelset som blev känt genom Johnny Cash uppträdande där. Efter 16 dagar på gratis förtöjning i Richmond lämnar vi Moon och seglar över till Sausalito där vi ankrar. Här träffar vi åter på Kea, den franska kattamaranen som vi seglade tillsammans med från Hokaido till Duch Harbour. Vi tillbringar en trevlig kväll hos dem med massor av prat om våra olika upplevelser sedan vi skildes i Alaska.

Två gamla stötar.

En av dagarna i Sausalito tar vi lokalbussen till Nationalparken Muir Woods där det växer höga Reed Wood träd. Dessa kan bli 2.000 år, över 100 m höga med en diameter på 7 m. Så gamla träd finns det inte i Muir Woods men de ligger nog inte så långt efter. Reed Wood träden växer utmed Kaliforniens kust och ett annat stort träd, Giant Sequoia, växer i Sierra Nevada bergen. Dessa blir inte lika höga men däremot 12 m i diameter och kan nå en ålder av 3.200 år. Det är en fantastisk känsla att gå mellan träd som föddes strax efter vår tideräknings begynnelse.

Strax över 1100 år.

Vi gör ännu en tur in till San Francisco men den här gången tar vi färjan över. Där åker vi med kabelspårvagnen tvärs över stan och går av vid Fishermans Warf, som i vårt tycke är ett stort turistiskt spektakel. Efter 3 veckor i San Francisco Bay är vi klara att segla vidare söderöver.  Moon kommer att stanna kvar i Richmond eftersom de har bokat flygbiljett till Sverige för att besöka Björns mamma som är över 90 år.

Vändplattan för kabelspårvagnen.

Utsikt mot Alcatraz

 

Annonser